fbpx

Mă simt inspirată să scriu acest articol, după ce am ascultat o conferință a doctorului Daniel Siegel, drdansiegel.com, pe marginea cărții sale Brainstorm, care analizează schimbările care se întâmplă în creierul copilului când ajunge la vârsta adolescenței.

Teoria lui este că natura determină aceste schimbări majore care se întâmplă în creier la vârsta adolescenței, ca să-l pregătească pe adolescentul nostru să-și părăsească cuibul și să devină independent.

Dr Siegel folosește pentru argumentarea lui, și pentru descrierea acestor schimbări majore, un acronim și anume

E S S E N C E

ES – Emotional Spark

Emotion, luat în engleză, are în componență ideea de motion, mișcare, distanțare de casă. În creierul adolescentului sistemul limbic preia controlul mai des și emoțiile devin foarte puternice, și deseori dificil de controlat.

Downside: Adolescentul devine iritabil, are toane și i se pare că nu-și găsește identitatea.

Upside: Pasiune Va fi plin de pasiune și poftă de viața. Va fi exuberant.

SE – Social Engagement

Se îndepărtează de casă îndreptându-și atenția mai degrabă spre prieteni decât spre părinți

Downside: Crede că valoarea lui va fi dată de acceptarea într-un anume grup sau măcar de acceptarea unui prieten. Poate să cedeze moralitate pentru a fi admis în acest grup sau de acest prieten.

Upside: Colaborare. Învață să-și creeze relații sociale, se asociază și colaborează. Aceste abilități îi vor fi esențiale în viața de adult.

N – Novelty

Natura a creat un mecanism care îl încurajează pe adolescent să fie motivat de nou. Cum se întâmplă asta? Secreția de dopamină (hormonul fericirii) se va diminua foarte mult în situații familiare, adolescentul va simți că se plictisește de moarte, dar se va elibera exponențial în situații care, pentru adolescent, sunt noi, nefamiliare, chiar riscante. Asta îl va motiva pe adolescent să încerce lucruri noi și să-și asume riscuri, să părăsească confortul casei lui.

Downside: Adolescenții se vor expune mult mai ușor la risc

Upside: Curaj. Capătă curaj să exploreze și să încerce experiențe noi.

CE – Creative Exploration

Asta îi face pe adolescenți să se opună Status Quo- ului, să devină rebeli. Ei pot deveni ușor dezamăgiți de adulți (deci și de părinți) chiar până la punctul de a fi lipsiți de respect.

Dacă până acum, în copilărie, ei au învățat să vadă lumea așa cum e , în adolescență ei își imaginează lumea cum ar putea să fie, sau chiar cum ar trebui să fie. Creative Exploration este Imaginație.

Iar dacă ne uităm puțin la știri și ne dăm seama ce lume lăsăm noi ca părinți moștenire adolescenților noștri, vom realiza că au toate motivele să fie dezamăgiți.

Dr Siegel concluzionează că, dacă noi ca părinți îi sprijinim pe adolescenți și îi încurajăm să-și folosească aceste abilități cu care natura îi înzestrează la această vârstă, și anume: Pasiune, Colaborare, Curaj, Imaginație, lumea pe care ei o preiau din mâinile noastre va fi mai bună.

Câteva sfaturi pe care Dr Siegel le are pentru părinți ar fi:

Să înțelegem că schimbările sunt de natură fiziologică, și prin urmare nu sunt în controlul adolescentului și nici al nostru. Să înțelegem că nu trebuie să luăm personal ieșirile care ni se par nepotrivite.

Să punem mai degrabă întrebări, să ghidăm, mai degrabă decât să formulăm judecăți sau să încercăm să ne impunem voința proprie.

Să-i încurajăm să caute să-și creeze o relație de încredere cu un adult (altul decât părinții), să-și găsească un mentor. Asta îi va face să fie mai rezilienți.

Să nu subestimăm importanța somnului, și să-i încurajăm să doarmă cel puțin 8 ore pe noapte.

Să păstrăm canalele de comunicare deschise, să-i asigurăm că suntem acolo pentru ei, să le respectăm punctele de vedere.

Înscrie-te la Newsletter

Și vei primi informații utile despre educație și parenting

Rezervă o conversație gratuită aici

Află cum îl poate ajuta life coachingul pe copilul tău!

Completează formularul de mai jos și eu te voi contacta pentru a stabili împreună ziua și ora întâlnirii.

Îți voi răspunde într-un interval de 24 de ore.