Dacă exisă un domeniu unde ar trebui să vrem neapărat să avem succes, acesta este parentingul. Și primul element determinant în această ecuație a succesului în parenting, este modul cum îl vedem noi pe copilul nostru, care este perspectiva noastră ca părinți asupra interacțiunilor zilnice.
Vedem oare noi doar perspectiva noastră, și credem că avem mereu dreptate, sau avem înțelepciunea să vedem lucrurile din punctul lui de vedere.
Cum putem face să-l înțelegem mai bine? Este el oare un participant pasiv la deciziile noastre, sau ar trebui să înțeleagă aceste decizii și să și le însușească în mod voluntar?
Dacă noi ne dorim să fim lideri și nu dictatori în ceea ce privește parentingul, ar trebui să ne însușim, și să aplicăm cele 7 principii ale colaborării. Relația cu copilul nostru va avea numai de câștigat din asta.
Cele 7 Principii ale Colaborării (Center for Adaptive Schools)
- Pausing – Fă o pauză – Atunci când asculți pe cineva, înainte de a răspunde, sau de a pune o întrebare, fă o pauză. Această pauză te va ajuta să-ți asculți interlocutorul până la capăt, într-un mod mindful, cu atenție, fără a formula un răspuns în mintea ta în timp ce acesta vorbește. Apoi poți cântări pentru câteva secunde ceea ce vrei să spui tu.
- Paraphrasing – Parafrazează – Asta nu înseamnă să repeți cuvânt cu cuvânt ce a spus cealaltă persoană, ci să lămurești , și să te asiguri că ai înțeles corect. Iată câteva exemple de parafrazare:
- Admite și clarifică (adresând întrebări deschise): ‘Se pare că ai fost ….’ , ‘ Se pare că te-ai simțit….’ , ‘ Sună ca și cum….’
- Fă un rezumat al informațiilor primite: ‘aaa se pare că au fost două probleme, mare gălăgie și lipsa organizării’
- Mută la un nivel mai abstract: ‘Poate că așteptările tale au fost……….’ sau mai puțin abstract și să clarific: ‘Ai fi vrut ca……..’
O chestiune importantă atunci când parafrazăm, este că nu începem propozițiile cu eu, ci lăsăm spațiu celuilalt să se exprime fără a asuma ce va răspunde.
3. Posing a question – Pune o întrebare – Intenția pe care ar trebui s-o avem atunci când punem o întrebare, este să explorăm și să înțelegem gândirea, percepția, intenția care se află în spatele celor relatate. ‘Ce ți-ai fi dorit să se întâmple?’, ‘Care ar fi o idee a ta care să îndrepte lucrurile?’, ‘Poți să-mi spui mai multe despre asta?’
4. Putting ideas on the table – Propune idei – Spune care ar fi ideea ta, fără însă să asumi această idee ca fiind ideea cea bună. Lasă loc de ajustări și feedback din partea celorlalți. Poți spune lucruri ca: ‘Iată o idee….’, ‘Un gând pe care eu îl am este că….’,
5. Providing Data – Exemplifică și analizează – Adu în discuție o situație care s-a întâmplat în trecut, sau o întâmplare similară pe care ți-a povestit-o cineva. Poți aduce în discuție date statistice sau științifice pe care le-ai citit pe marginea subiectului, pe care să le interpretați împreună.
6. Paying attention to self and others – Fii atent la tine și la ceilalți – Atunci când ești într-o conversație, fii atent la comportamentul tău și la comportamentul celorlalți Fii atent la ceea ce spui și la cum spui aceste lucruri. Fii atent la cum răspund interlocutorii, la limbajul corpului, tonul vocii, cuvintele pe care le aleg. Alege-ți cuvintele astfel încât să ții cont de capacitatea de înțelegere a celorlalți. Dacă de exemplu vorbești cu un copil, folosește cuvinte pe înțelesul lui. Ține cont de componenta culturală și socială a interlocutorului.
7. Presuming positive intentions – Presupune că interlocutorul are intenții pozitive – Atunci când îți setezi mintea să creadă că celălalt are intenții pozitive, modul de a asculta, și a înțelege mesajele transmise, va fi unul pozitiv. Mintea ta va fi deschisă tuturor posibilităților, fără să facă presupuneri sau să judece.
Vă îndemn să exersați aceste 7 norme în familie, împreună cu copiii voștri, astfel încât comunicarea și colaborarea să fie exersată și exemplificată în fiecare zi. Considerați-i pe copiii voștri parteneri în acest demers.
Puteți să vă propuneți împreună ca obiectiv să aplicați una dintre norme în fiecare săptămână, astfel încât să exersați și să observați diferența.