You are currently viewing Cum comunicăm nonviolent sau asertiv

Cum comunicăm nonviolent sau asertiv

În fiecare zi, noi ne împărțim pe noi înșine cu cei din jur. Comunicarea reprezintă fața pe care o arătăm noi lumii.

Tu ce față ai vrea să vadă cei din jurul tău? Cea mai frumoasă față a ta, sau cea mai urâtă față a ta?

Și nu vorbesc aici despre aspectul exterior, ci despre cine suntem noi în adâncul ființei noastre. Pentru că ce este acolo în interior, va ieși la suprafață. Iar realitatea noastră va fi ca o oglindă a ceea ce suntem noi. Dacă vrei să schimbi ceva la viața ta, uită-te întâi la cum ești tu. Tu te schimbi, viața ta se schimbă.

Atunci când suntem furioși și avem un limbaj agresiv, cel mai probabil victimele vor fi cei din imediata noastră apropiere, pe primul loc fiind chiar copiii noștri. Cuvintele și gesturile pe care noi le facem în furie, odată spuse, își vor produce efecte pe care noi nu le vom mai putea controla.

De aceea este mult mai înțelept să cântărim cu atenție cuvintele și gesturile noastre înainte ca ele să producă efecte.

Atunci când comunic cu cineva pot fi în 3 situații:

  1. Pasiv – atunci când las pe ceilalți să-și spună punctul de vedere și eu nu am nimic de spus. Părerea mea nu va fi cunoscută grupului, ci va fi asumată ca fiind aceea a celorlalți. Eu pierd, ceilalți câștigă.
  2. Nonviolent (Asertiv) – atunci când eu îmi spun părerea într-un mod care să nu deranjeze pe ceilalți, și în același timp iau în calcul părerea celorlalți. Toată lumea câștigă
  3. Agresiv – atunci când numai părerea mea contează. Eu câștig, ceilalți pierd

Este un exercițiu pe care cu toții ar trebui să-l facem în comunicarea cu cei din jur. Atunci când comunic nonviolent, asertiv, de pe poziții egale, nu numai cu partenerul de viață, dar și cu copiii mei, toată lumea are de câștigat. Necesită puțin efort și exercițiu la început, dar rezultatele se vor vedea imediat.

Iată câteva sfaturi despre cum să comunici nonviolent (asertiv):

  1. Identifică, și învață să faci diferența între nevoi și dorințe. Înțelege care sunt nevoile fiecăruia, și ia în calcul că aceste nevoi constituie obligații și nu sunt negociabile (nevoia de hrană, de odihnă etc). Ele trebuiesc respectate. Negociază și încearcă să ajungi la un compromis numai la nivelul dorințelor.

2. Atunci când dai un feedback negativ, începe propozițiile cu ‘Eu’ și exprimă:

  • Fapte: Eu am observat….., Eu am văzut……….
  • Emoții: Și atunci m-am simțit………, Am avut impresia că…………………..
  • Consecințe sau efecte: și cred că din cauza asta……… , și cred că atunci nu vei mai avea timp pentru……………
  • Ce ai vrea să se întâmple în viitor: Pe viitor mi-ar plăcea să……………, Data viitoare aș vrea să………..

3. Atunci când ești criticată sau primești feedback negativ:

  • Ascultă cu atenție și fără să întrerupi
  • Neutralizează-ți emoțiile (numără în gând până la 10, îndreaptă atenția spre respirație)
  • Analizează și înțelege dacă această critică este justificată sau nu (dacă, sau în ce măsură, persoana care mă critică are dreptate)
  • Dacă persoana nu are dreptate, încearcă să găsești în tot ceea ce spune elemente care să justifice critica. Dacă persoana are dreptate, asumă-ți eroarea și cere-ți scuze

4. Atunci când răspunzi la o critică primită:

  • Acceptă și recunoaște-ți greșelile făcute, dar fără să lași sentimentul de vinovăție să te copleșească.
  • Cere-ți scuze oferind o explicație: ‘Da, știu, îmi pare rău dar…..’
  • Aprobă fără a da o explicație: ‘Da, ai dreptate, fac așa câteodată. Mulțumesc că mi-ai amintit’
  • Fii de acord și cere un sfat: ‘Da, ai dreptate, ai vreo sugestie despre cum aș putea să fac mai bine data viitoare?’

5. Atunci când trebuie să spui ‘Nu’ încearcă să:

  • Oferi alternative – folosește-ți creativitatea în a încerca să găsești soluții care pot fi convenabile pentru toată lumea
  • Amâni – Încearcă să câștigi timp pentru a te gândi la soluții sau a depăși o discuție care poate escalada
  • Spune ce poți face – Explică ce anume, și în ce interval de timp ai putea face, alternativ la ce ți se cere
  • Arată-ți înțelegerea pentru ceea ce dorește cealaltă persoană, chiar dacă nu poți să fii de acord: ‘Înțeleg că tu vrei să……. dar……..’
  • Fii calmă – păstrează un ton neutru atunci când spui nu, și menține acest ton, refuzând fără să -ți ieși din fire, chiar dacă celălalt insistă în dorința sa.

6. Analizează și îmbunătățește

Dacă o discuție nu decurge nonviolent (asertiv), ci escaladează, încearcă să înțelegi ce s-a întâmplat, și cum poți face ca lucrurile să se îndrepte pe viitor. Poți cere feedback: ‘Crezi că m-am exprimat destul de clar?’, ‘Cum vezi tu situația asta?’, ‘Ce ai vrea tu să fac?’. Încurajează-i pe ceilalți să-și spună părerea clar și cât mai specific. Învață din greșeli și aplică lecțiile învățate data viitoare.

O atmosferă calmă și fără stres în viața de familie ne va face să fim uniți, să simțim că avem un sprijin real în cel de lângă noi, ne va da încredere și ne va face mai puternici.