Pornesc de la o spusă a lui Pablo Picasso despre creativitate și rolul ei.
„Every child is an artist. The problem is how to remain an artist once we grow up.”
Copiii se nasc creativi, ei nu se sfiesc să încerce posibilități și variante, pe care noi, care avem deja formate niște tipare de gândire, nu le mai luăm deloc în calcul. Un copil în primii ani de viață pus în fața unei situații noi nu va avea nici o limitare dată de experiențe anterioare, el va lua în calcul toate variantele posibile de a răspunde situației respective. El nu va ști că frunzele copacului trebuie colorate în verde, ci își va folosi propria imaginație în a le colora.
Pe măsură ce copiii cresc însă, și acumulează experiențe, vor începe să formeze și ei tipare, și vor limita astfel numărul de posibilități luate în calcul în fața unei situații noi. Vor învăța la ce folosesc cârligele de rufe, capacele de borcan sau morcovii și le vor elimina din proiectele lor de construcție.
Acest proces de acumulare de experiențe, care să ne ajute să reducem numărul de posibilități luate în calcul într-o situație, este de fapt procesul de învățare și este un proces benefic pentru noi, reversul medaliei este însă că ne diminuează treptat creativitatea.
Unde este intersecția, optimul, dintre acumularea de experiențe versus limitarea de posibilități luate în calcul care ne diminuează creativitatea?
Aici noi ca părinți avem un rol foarte important, pentru că noi dăm tonul și încurajăm, sau descurajăm, creativitatea copilului nostru.
Trăim într-o societate în care a face lucrurile ‘bine’ și a tinde spre perfecțiune sunt obiective curente. Ne ferim de greșeală și ne dorim să fim aprobați de cei din jur. Școala încurajează competiția și nu se concentrează pe a transmite cunoștințe importante pentru copil, ci pe a transmite cunoștințe care sunt ușor de evaluat. Toți copiii învață același lucru și susțin teste standardizate la nivel național. Apoi ei sunt etichetați în funcție de rezultatele primite la aceste teste.
” Toți suntem geniali, dar dacă evaluezi un pește după abilitatea lui de a se urca într-un copac, el își va trăi toată viața cu ideea că e prost”
Care sunt însă caracteristicile unui om creativ?
Creativitatea este strâns legată de eșec. Dacă nu ești pregătit să greșești nu vei face niciodată ceva original, care nu a fost testat înainte. Sfat: Lasă-l pe copilul tău să înțeleagă că este ok să greșească atâta timp cât folosește greșelile lui pentru a învăța o lecție.
Creativitatea este strâns legată de autenticitate. Dacă îți faci un scop din a fi aprobat de ceilalți, nu vei face ce crezi tu că e bine, vei face ce crezi că le place altora. Sfat: Încurajează-l pe copilul tău să se întrebe ce crede sau ce simte el și nu ce cred sau ce spun alții.
Creativitatea este strâns legată de flexibilitate. Dacă nu știi să te adaptezi și să privești lumea cu o minte deschisă, dacă nu înveți să privești lucrurile din perspective diferite, dacă nu ești pregătit să înveți lucruri noi de la orice te înconjoară, nu vei fi niciodată creativ. Sfat: Încurajează-l pe copilul tău să aibă mereu o minte deschisă, să fie gata să încerce lucruri noi, să experimenteze, să exploreze. Întreabă-l despre ce îl face curios și ajută-l să-și urmeze curiozitatea.
O gândire creativă ne va face poate pe unii dintre noi să fim celebri și bogați, să creăm lucruri care nu au existat până acum, mintea umană are posibilități nelimitate. Dar chiar și dacă nu vom ajunge celebri și bogați ca rod al creativității noastre, o gândire creativă va face viața noastră de zi cu zi mai palpitantă. Plictiseala va dispărea cu totul, și fiecare moment va ascunde promisiunea unor descoperiri interesante.
O gândire creativă ne va face să fim mai rezilienți, să fim gata să învățăm din greșeli și să încercăm din nou, să nu ne lăsăm descurajați de ceilalți și să ne urmăm visurile.
Creativitatea este una dintre cele 17 calități pentru Secolul 21 cuprinse în programul de Life coaching SoulKids.