fbpx

Subiectul temelor este unul pe care îl regăsesc frecvent în discuțiile cu copiii, dar și cu părinții, și niciuna dintre părți nu vorbește despre asta într-un mod pozitiv.

Copiii cred că temele sunt un stres pentru că sunt multe, dificile și le răpesc o grămadă de timp, iar părinții văd în teme tot un motiv de stres, pentru că se simt cumva responsabili ca temele să fie făcute integral, la timp și fără nicio greșeală, astfel încât copiii lor să nu ia o notă mică.

Temele vin odată cu clasa 1, și rămân cu noi până când copilul termină școala. Dacă ești un părinte cu un copil în clasa 1 sau a 2 a, și te necăjești cu temele încă de pe acum, imaginează-ți cum vor fi următorii 11-12 ani din viața ta și a copilului tău.

Vikas Malkani, creatorul SoulKids spune așa: ‘If you struggle, you’re not doing the right thing’, ceea ce în traducere ar însemna că, ‘dacă fiecare zi este o luptă, înseamnă că nu faci ce trebuie’. Ăsta ar trebui să fie un semnal de alarmă, pentru că nu poți spera că, făcând același lucru, vei schimba în vreun fel rezultatul.

Ce faci tu dacă ești un părinte pentru care temele sunt un motiv de stres?

În primul rând să definim câteva idei generale despre cum este înțeles subiectul temelor de către noi părinții, și ce mesaje trimitem copiilor în funcție de atitudinea pe care noi o avem față de teme:

  1. Scopul temelor este să fixeze cunoștințele copilului, și să indice profesorului care sunt punctele pe care copilul nu le-a înțeles cum trebuie. Ce fac eu când intervin și îi spun rezolvarea? Nu îl las să-și dea seama singur ce știe și ce nu știe, fac lucrurile ușoare pentru el, ba mai mult, îi răpesc posibilitatea de a simți că obține un rezultat cu forțele proprii. Pe de altă parte, transmit doamnei că totul este perfect, și că nu e nevoie de nicio clarificare din partea dânsei.
  2. Atunci când îmi asum eu ca părinte responsabilitatea temelor, și îmi fac un obicei din a întreba, verifica, ba și mai mult, rupe foaia atunci când copilul a făcut temele singur, dar a făcut o greșeală, mesajul pe care îl transmit este că greșeala este ceva rău, și nu este bine să încerc pentru că există posibilitatea să greșesc.
  3. Temele ar trebui văzute ca fiind o responsabilitate a copilului, prin urmare ceva care trebuie făcut indiferent dacă are chef sau nu, și care nu este negociabil. Atunci când îl recompensez pentru că încearcă să facă temele, voi dilua noțiunea de responsabilitate.
  4. Atunci când fac temele în locul lui, îl învăț că nu poate. Dacă dezvoltă convingerea asta că nu poate, lucrurile vor fi mereu dificile pentru el.

Iată și câteva sugestii de soluții pentru a rezolva problema temelor într-un mod constructiv și de durată:

  1. Asumă-ți responsabilitatea și fă ce este necesar, ce poți tu să faci pentru a schimba situația. Folosește blândețea, dar fii hotărât, și păstrează deciziile luate indiferent de consecințele imediate (asta poate însemna puțină suferință pe termen scurt, dar rezultate durabile pe termen lung).
  2. Ajută-l să înțeleagă că temele sunt responsabilitatea lui, și că trebuie făcute indiferent dacă are chef sau nu. Încurajează-l să încerce singur înainte de a cere ajutorul, chiar dacă există posibilitatea să greșească.
  3. Nu îi rupe foaia dacă nu îți place cum a scris, întreabă-l dacă crede că a făcut cum poate el mai bine, dă-i un feedback ( care să înceapă cu eu cred că……), și roagă-l să se gândească dacă ar putea folosi feedback-ul tău pentru a-și îmbunătăți tema pe care a scris-o, sau următoarele teme.
  4. Atunci când copilul nu a înțeles în clasă, și chiar nu știe cum să facă un exercițiu, explică-i astfel încât să fii sigur că a înțeles, apoi lasă-l să rezolve exercițiul singur. Spune-i cum, dar nu face în locul lui. Nu poate fi sigur că a înțeles, decât atunci când reușește să facă exercițiul singur de la cap la coadă.
  5. Dacă până acum copilul tău s-a obișnuit să stai lângă el când face teme, poți face asta, dar fiind ocupat cu ceva ce tu ai de făcut.
  6. Stabiliți împreună care este cel mai bun moment, și cea mai bună atmosferă pentru ca el să se simtă bine atunci când face teme. Poate vrea să se odihnească puțin după școală, poate vrea să stea la masa din living în loc să stea la biroul lui etc. Acceptă aceste preferințe, chiar dacă nu este exact ceea ce îți dorești să se întâmple.
  7. Copilul poate avea o explicație concretă despre dificultatea de a face teme. Încearcă să îți dai seama care este această dificultate observând, ascultându-l, sau punând întrebări. Poate de exemplu să se teamă că, dacă scrie cu stiloul și greșește, este greu să șteargă cu pic. Poate să se teamă că nu înțelege de fiecare dată cerința problemei. Am întâlnit un copil care stătea ore în șir în fața temelor, și care mi-a explicat că motivul pentru care nu face temele repede este că mama îi dă să lucreze suplimentar (dacă îi rămâne timp)
  8. Ia decizia să-l responsabilizezi, spune-i că ai încredere, că de acum încolo va fi responsabil pentru temele lui, apoi fă exact asta, chiar dacă există pericolul unor consecințe. Poți eventual să o informezi pe doamna despre decizia ta, astfel încât să știe de ce se poate întâmpla să vină cu tema nefăcută la școală. După o săptămână, așezați-vă împreună și discutați cum a fost experiența lui, întreabă-l cum îl poți ajuta să îmbunătățească această experiență.
  9. Sărbătoriți rezultatele obținute făcând împreună ceva ce îi place lui să facă.

Chiar dacă pe termen scurt deciziile pe care le luați vă vor scoate pe ambii din zona de confort, chiar dacă pe termen scurt pot exista unele consecințe în ce privește rezultatele școlare, pe termen lung veți reuși să clădiți o temelie puternică pentru rezultate foarte bune. Temele vor înceta să mai reprezinte un motiv de stres, iar copilul va învăța responsabilitate, va ști că poate să depășească dificultăți, și își va crește încrederea în sine.

Te îndemn deci să fii un părinte proactiv, și să începi să-l înveți pe copilul tău că poate, nu că nu poate.

Înscrie-te la Newsletter

Și vei primi informații utile despre educație și parenting

Rezervă o conversație gratuită aici

Află cum îl poate ajuta life coachingul pe copilul tău!

Completează formularul de mai jos și eu te voi contacta pentru a stabili împreună ziua și ora întâlnirii.

Îți voi răspunde într-un interval de 24 de ore.