Cum îi ajutăm pe copii să gestioneze folosirea tehnologiei? De multe ori, timpul petrecut în fața ecranelor reprezintă o luptă continuă între copii și părinți, pentru că ei își doresc timp nelimitat, iar noi ne dorim să limităm, uneori la extrem, acest timp. Cum găsim echilibrul între ce ne dorim noi și ce-și doresc ei? Cât de mult timp este prea mult?
Desigur tehnologia face parte din viața noastră. Dacă unii dintre noi am trăit o copilărie fără tehnologie, ei s-au născut în era tehnologiei, este un fapt căruia nu ar trebui să ne împotrivim tot timpul. Un copil al generației Alpha a văzut videoclipuri pe YouTube înainte să poată să citească. Ritmul vieții lor este cu totul altul.
Articolul acesta, inspirat de cartea ‘Self Driven Child’, scrisă de William Stixrud și Ned Johnson, este menit să ne dea câteva direcții pe care le-am putea urma pentru a transforma lupta continuă în negociere și apoi într-un acord privind folosirea echilibrată a tehnologiei.
De-a lungul cărții, principiul pe care îl promovează autorii este că, scopul nostru este de a avea un copil capabil să se descurce singur, și atunci este necesar să-l includem întotdeauna în procesul de decizie. În felul ăsta el își va asuma ceea ce ați decis împreună. Nevoile lui de competență, autonomie și apartenență vor fi astfel acoperite, și copilul va deveni din ce în ce mai capabil de auto control.
Un adolescent cu care discutam odată despre dependența de tehnologie, și care avea mari dificultăți să lase măcar câteva minute din mână telefonul, mi-a spus că nu se simte dependent de tehnologie, și că el alege cât timp să petreacă pe telefon și la ce se uită. Adevărul este însă altul. În spatele tuturor jocurilor video și a rețelelor sociale, se află oameni specializați în a atrage atenția și a-i face pe copii să-și dorească să continue. Există strategii pentru a-l face pe utilizator să petreacă cât mai mult timp în joc sau pe rețeaua socială. Este o luptă inegală.
Trebuie să avem în vedere că jocurile video le acoperă copiilor aceste 3 nevoi de bază: autonomie, competență și apartenență. Autonomie pentru că ei acolo în joc își pot alege skinuri, hărți, arme etc. Competență pentru că jocul începe de la un nivel ușor și apoi dificultatea crește. Cu fiecare nivel trecut, copilul experimentează competență. Apartenență pentru că jocul le oferă copiilor o platformă în care pot forma echipe și pot interacționa cu alți copii. Cu cât mai puțin acoperim noi aceste 3 nevoi în viața reală, cu atât mai mult va fi atras el către jocurile video.
Autorii cărții chiar observă un lucru interesant, că cei care creează sau sunt în conducerea companiilor de tehnologie, caută pentru copiii lor școli în care nu există tehnologie.
Iată câteva sfaturi despre cum îi ajutăm pe copii să gestioneze folosirea tehnologiei:
- Începe cu tine – Poate că și tu ai obiceiul să petreci mult timp pe telefon sau în fața laptopului. Modelează folosirea responsabilă, și explică-i despre cum toată lumea se străduiește să echilibreze felul în care folosește tehnologia.
- Încearcă să înțelegi – Dacă la copiii mai mici funcționează restricționarea la cererea părinților, pe măsură ce ei cresc, presiunea colegilor de la școală și a prietenilor începe să apară. Ține cont de faptul că copilul tău ar trebui să învețe să funcționeze cu succes în lumea în care el va trăi, și nu în lumea în care ai trăit tu. Dacă ești părinte de adolescent, înțelege că online este locul unde se petrece cea mai mare parte a interacțiunii sociale. Dacă copilul tău joacă jocuri video, exprimă-ți interesul, vezi ce îl atrage acolo. Spune-i că îl înțelegi și îți dai seama că este important pentru el, dar de asemenea este important să înțeleagă și cum ar trebui să învețe să se oprească din joc prin propria voință în loc să devină dependent.
- Petreceți timp în natură – Natura este cea care ne relaxează, ne aduce în prezent și răspândește multitudinea de stimuli și gânduri din mintea noastră.
- Informează nu cicăli – Jobul tău nu este să-i ții o prelegere despre folosirea tehnologiei. În loc de asta, îți poți exprima încrederea ta în capacitatea lui de a se autoregla și de a-și programa eficient timpul petrecut cu tehnologia. Amintește-i să pună întâi timpul de somn, masă, teme și responsabilități acasă, iar din ce rămâne să aloce timp tehnologiei. Oferă-te să îl ajuți să facă asta în calitate de consultant (adică fără să îl judeci, ci doar să-i dai recomandări)
- Găsiți o soluție împreună – Janell Burley Hofmann a devenit celebră pentru scrisoarea pe care a scris-o fiului ei de 13 ani, atunci când acesta a primit primul telefon. Această scrisoare reprezenta de fapt un contract de utilizare pe care ea și fiul ei și l-au asumat împreună. Creează un contract cu copilul tău, dacă participă la luarea deciziei, este mult mai probabil să și-o însușească.
- Nu în ultimul rând, creează-i oportunități să petreacă timp făcând ceva interesant care să nu presupună tehnologie, să participe la ateliere creative unde să învețe diferite meșteșuguri, să exploreze, să învețe să cânte la un instrument sau să facă un sport.
Ascultă episodul din Podcastul ‘Eu Cresc’ despre cum să-i ajutăm pe copiii noștri să fie autonomi.