Ce ne spune Cenușăreasa despre Psihologia Socială. Cu toții cunoaștem povestea Cenușăresei, fata timidă și supusă care, în contextul opresiv al familiei vitrege, acceptă să fie tratată rău și nu îndrăznește să-și arate adevărata personalitate. Totuși, atunci când contextul se schimbă, Cenușăreasa devine fermecătoare, încrezătoare și atrăgătoare. Psihologia socială explică exact acest fenomen: contextul social în care ne aflăm ne modelează profund comportamentele și poate chiar transforma personalitatea noastră aparent stabilă.
Psihologia socială ne arată că situațiile sociale au puterea extraordinară de a modifica percepțiile și comportamentele oamenilor, uneori în moduri surprinzătoare și chiar tulburătoare.
Este deci important ca, atunci când ne gândim la agresivitate sau bullying în rândul copiilor și adolescenților, să luăm în calcul contextul social.
Cum poate contextul social alimenta agresivitatea adolescenților?
1. Influența situației și așteptările sociale
Situațiile în care adolescenții se află pot influența puternic modul în care ei se percep și cum aleg să se comporte. Într-un mediu familial sau școlar opresiv, similar celui trăit de Cenușăreasa, adolescenții pot deveni retrași, timizi sau chiar agresivi ca reacție la stresul constant sau la sentimentele de nedreptate. În schimb, într-un context pozitiv și încurajator, aceiași adolescenți pot deveni încrezători și prietenoși.
2. Etichetarea și profețiile autoîmplinite
Adolescenții primesc adesea etichete din partea părinților, profesorilor sau colegilor („problematic”, „leneș”, „retras” sau chiar „agresiv”), care se pot transforma rapid în profeții autoîmplinite. Când un adolescent primește constant mesajul că este agresiv sau problematic, el poate internaliza această percepție și începe să acționeze conform acestei imagini. Astfel, etichetarea negativă contribuie la perpetuarea comportamentelor nedorite.
3. Presiunea conformării și influența grupului
Adolescenții tind să adopte comportamentele și atitudinile populare în grupul lor, chiar dacă acestea nu reflectă valorile personale. Presiunea grupului poate determina adoptarea unor comportamente agresive, fie ca mijloc de a câștiga acceptarea grupului, fie ca reacție defensivă în fața excluderii sau respingerii sociale.
4. Lipsa unei comunicări eficiente
Atunci când adolescenții nu au un spațiu în care să își exprime sincer emoțiile și conflictele interne, tensiunile acumulate pot duce rapid la izbucniri de agresivitate. Comunicarea deschisă și autentică poate reduce semnificativ această tensiune și poate preveni conflictele inutile.
Cum putem transforma mediul adolescenților pentru a încuraja colaborarea?
Psihologia socială ne oferă și soluții concrete pentru a schimba contextul social într-un mod pozitiv:
- Crearea unui mediu incluziv: Este crucial ca adolescenții să simtă că fac parte dintr-un grup în care sunt acceptați și valorizați. Școlile și familiile pot construi acest sentiment prin activități de grup, proiecte colaborative și programe care promovează empatia și respectul reciproc.
- Reducerea competiției exagerate: Mutarea accentului de la competiție la cooperare poate schimba fundamental dinamica relațiilor interpersonale, reducând agresivitatea și stimulând colaborarea și empatia.
- Comunicare deschisă și empatică: Încurajarea adolescenților să își exprime sentimentele și preocupările într-un mod constructiv ajută la reducerea tensiunilor și la dezvoltarea abilităților de gestionare eficientă a conflictelor.
- Dezvoltarea abilităților sociale și emoționale: Programele educaționale care includ abilități sociale și emoționale pot echipa adolescenții cu instrumentele necesare pentru a naviga cu succes situațiile sociale dificile și pentru a construi relații sănătoase și armonioase.
Iată 3 activități pe care orice clasă le poate face chiar azi pentru a schimba un mediu toxic într-unul incluziv:
- „Cercul recunoștinței”: Fiecare elev spune ceva pozitiv despre colegul său din dreapta. Acest exercițiu simplu creează imediat o atmosferă pozitivă și incluzivă.
- Proiect colaborativ rapid: Împărțiți elevii în echipe mici, cu misiunea de a rezolva împreună o provocare simplă (exemplu: construirea unui turn din hârtie cât mai înalt). Această activitate stimulează cooperarea și sentimentul de apartenență.
- Jurnalul emoțiilor: Oferiți câteva minute elevilor pentru a scrie anonim despre emoțiile lor din ultima săptămână și despre eventualele conflicte sau tensiuni simțite. Discutați apoi deschis și fără judecată despre soluțiile posibile pentru reducerea acestor tensiuni.
Psihologia socială ne reamintește că adolescenții, precum Cenușăreasa, nu sunt doar rezultatul unor trăsături fixe de personalitate. Ei sunt profund influențați de mediile în care trăiesc și de situațiile sociale în care sunt implicați. Schimbând aceste contexte, putem transforma modul în care adolescenții interacționează, contribuind astfel la dezvoltarea lor echilibrată și pozitivă.
Dacă ești profesor sau învățător și dorești o experiență incluzivă în clasa ta, mă poți întreba fie printr-un reply la acest email, fie pe whatsapp la 0733 286234 despre oferta de ateliere creată special pentru Săptămâna Altfel sau Săptămâna Verde.