fbpx

Pentru că este începutul școlii, îmi propun să vă atrag atenția cu câteva articole inspirate din cartea lui Sir Ken Robinson ‘You, your Child and School’ pentru a înțelege mai bine cum să privim noi educația astfel încât să le fim suport copiilor noștri și nu să-i limităm.

Sir Ken Robinson spune așa:

„When education operates on a narrow idea of ability, all sorts of other abilities can go undiscovered. Your child may have many talents and interests that are not recognized in school, and you, your child, and the school may all conclude that he’s not very smart, when the real problem is how narrowly “smart” is being defined.

Sir Ken Robinson, PhD. You, your child, and school: navigate your way to the best education (Kindle Locations 846-848). Kindle Edition.”

Ce spune el aici este că, atunci când educația operează pe o bandă îngustă de abilitate, toate celelalte abilități pot trece neobservate. Copilul tău poate avea multe talente și interese care nu sunt recunoscute de școală, și atunci tu, copilul tău și școala, ați putea ajunge la concluzia că el nu e foarte deștept. Problema este însă cât de îngust este definită de școală noțiunea de ‘deștept’

Școala noastră operează în termenii ăștia de clasificare, și copiii primesc etichete în funcție de criterii care țin în cea mai mare măsură de ce note primesc, și de cât de disciplinați sunt. Toți copiii ascultă aceleași lecții când li se predă și se așteaptă ca ei să răspundă la fel când sunt întrebați. Există copii buni, pe care sistemul îi ajută să devină și mai buni, există copii slabi, care sunt pur și simplu lăsați în urmă, și există cei de la mijloc, care se ‘descurcă. Pe ei școala îi ajută să-și mențină nivelul acesta de copil mediu, fără să aibă de la ei prea mari așteptări.

Totuși, fiecare copil se naște cu un potențial și fiecare copil este inteligent. Numai că inteligența asta este o noțiune mult mai largă decât ce apreciază școala, iar căile prin care un copil poate ajunge la succes sunt mult mai multe.

În cel puțin 3 moduri, resursele pe care le avem noi oamenii sunt similare cu cele ale planetei Pământ:

  1. Diversitate: Talentele și interesele noastre sunt extrem de diverse. Realizările oamenilor se manifestă într-un număr extraordinar de feluri și de domenii cum ar fi artă, știință, sport, muzică, arhitectură, politică, sănătate, agricultură, astronomie, gastronomie și multe altele. Howard Gartner, psiholog la Harvard definește 8 forme de inteligență: Spațială ( capacitatea de a opera în spațiu, fie cu obiecte mari – pilot, navigator, fie cu obiecte mai mici, localizate- arhitect, jucător de șah), Manufacturieră/Corporală – capacitatea de a utiliza mișcările corpului pentru a rezolva probleme sau pentru a crea produse. Muzicală – abilitatea de a înțelege ritm, ton, abilitatea de a cânta. Lingvistică – abilitatea de a înțelege semnificația cuvintelor, ordinea și sunetul cuvintelor. Matematică (logică) – capacitatea de a opera cu concepte și de a înțelege logica relației între acțiuni și simboluri. Interpersonală – abilitatea de a interacționa cu ceilalți. sensibilitate la emoțiile , sentimentele, temperamentele și motivațiile celorlalți) Intrapersonală – Sensibilitate la propriile sentimente și emoții, obiective, anxietăți, și capacitatea de a planifica și acționa în acord cu propriile trăsături personale. Naturală – capacitatea de înțelege funcționarea naturii și legătura dintre componentele unui ecosistem. Pe de altă parte Robert Sternberg denumește doar 3 componente ale inteligenței: analitică – abilitatea de a face judecăți și comparații între lucruri, creativă – abilitatea de a veni cu idei noi sau a te descurca în situații noi și practică – abilitatea de a te descurca și a influența lumea din jurul tău. În orice caz, inteligența umană este mult mai vastă decât ceea ce școala consideră și măsoară ca fiind inteligență.
  2. Descoperire: La fel ca bogățiile pământului, talentele copiilor noștri sunt adânc îngropate și au nevoie să fie descoperite. Dacă ei sunt expuși la o singură limbă, cea în care vorbesc, cum ar putea să își dea seama câte limbi străine pot vorbi? Dacă nu fac niciodată o lecție de vioară, pian sau canto cum ar putea ști dacă au sau nu au talent muzical? Și așa mai departe. Copiii ne pot trimite semnale despre interesele lor, și noi ar trebui să fim atenți la aceste semnale. Ar trebui să observăm dorința lor puternică de a construi Lego, sau a desena, și să susținem aceste interese ale lor, pentru ca astfel ele să crească și să le devină carieră.
  3. Dezvoltare: Există o diferență între capacitate și abilitate. Cu capacitatea ne naștem, abilitatea este ce devine capacitatea când noi o educăm și o rafinăm. Oricare ar fi deci talentul, fără practică, încurajare, determinare, nu ai cum să atingi excelența.

Secretul unei vieți împlinite este să îl ajuți pe copilul tău să descopere care este acel lucru pe care îl face cu plăcere, care îi dă energie, și să-l ajuți să devină foarte, foarte bun la el.

Dacă talentul copilului tău nu se înscrie în acele abilități apreciate de școală, ar trebui să-l ajuți să și-l dezvolte în afara școlii. Pentru că ceea ce apreciază școala ca fiind un elev bun este mult diferit față de ce apreciază viața ca fiind un om bun.

Ascultă aici un episod al Podcastului ‘Eu Cresc’ în care vorbesc despre cum să-i ajutăm pe copiii noștri să-și descopere potențialul:

Înscrie-te la Newsletter

Și vei primi informații utile despre educație și parenting

Rezervă o conversație gratuită aici

Află cum îl poate ajuta life coachingul pe copilul tău!

Completează formularul de mai jos și eu te voi contacta pentru a stabili împreună ziua și ora întâlnirii.

Îți voi răspunde într-un interval de 24 de ore.